VANLIGE SPØRSMÅL

Her har vi samlet våre vanligste spørsmål.

Hvis du ikke finner svaret er du velkommen til å kontakte oss på service@davida.se, så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg!

Bestillinger

Kan jeg avbryte eller endre ordren min?

Vi kan hjelpe deg å avbryte ordren din så lenge den ikke er sendt. Hvis du har fått en melding om at ordren din er sendt, er det dessverre for sent å avbryte. Da anbefaler vi at du henter pakken og returnerer den til oss med en gang. Hvis du ikke fått en leveringsbekreftelse, kan du sende en e-post til vår kundeservice så hjelper vi deg å stoppe ordren din.

Hvorfor virker ikke rabattkoden min?

Prøver du å bruke koden ved bestilling av allerede rabatterte produkter? En rabattkode kan ikke kombineres med andre tilbud. Virker ikke koden på produkter til ordinær pris? Dobbeltsjekk at du har skrevet rabattkoden riktig og trykket på "Bruk kode"-knappen i kassen. Vedvarer problemet, kan du kontakte vår kundetjeneste så undersøker vi hva som kan være feil.

Hvor lenge har jeg åpent kjøp?

Du har 14 dagers returrett fra du har mottatt varene, for å prøve og vurdere. I den perioden kan du returnere helt kostnadsfritt.

 

 

Leveranser

Hvilke land leverer dere til?

Vi leverer til Norge og alle land i EU.

Hvor lang er leveringstiden?

Sverige: 1-2 dagers leveringstid
Danmark: 1-2 dagers leveringstid
Norge: 2-4 dagers leveringstid
EU: 2-5 dagers leveringstid

Under salgsperioder og større kampanjer kan det ta noen dager ekstra.

Vennligst vær oppmerksom på at leveringstiden bare er veiledende og at Davida ikke kan holdes ansvarlige for eventuelle forsinkelser.

Hva koster frakten?

Gratis frakt på bestillinger over 2000 kr eller mer. Hvis den totale ordreverdien er under 2000 kr påløper en fraktkostnad på 59 kr på bestillingen din.

Jeg la inn bestillingen min for mer enn 2 dager siden, men har ikke mottatt noen leveringsbekreftelse. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med vår kundeservice, så vurderer vi hva som kan ha skjedd med bestillingen din.

 

Retur & Bytte

Hva koster det å returnere?

Å returnere bestillingen din til oss er alltid gratis.

Hvorfor tilbakebetales ikke fraktkostnaden ved retur?

Vi tilbyr gratis retur, men tilbakebetaler ikke frakten av ordren din ved en retur.

Jeg fikk ikke returfølgeseddel. Hva gjør jeg?

Kontakt vår kundetjeneste så sender vi en ny returseddel. Husk å oppgi bestillingsnummeret ditt.

Hvor lang tid tar en retur?

Fra vi mottar retursendingen din, kan det ta opptil én uke før returen er registrert. Har du betalt med kort, kan det da ta mellom 3–5 virkedager før pengene er tilgjengelige på kortet igjen. Vi tar forbehold om at den totale returtiden kan ta opptil 14 dager eller mer for ordre fra Norge og EU. Vårt mål er å håndtere alle returer så raskt som mulig, men i perioder med høyere ordretrykk kan det ta litt ekstra tid.

Hvordan bytter jeg til en annen størrelse?

For å bytte størrelse må du legge inn en ny ordre på vår hjemmeside, og returnere den feilaktige størrelsen.

Hvis jeg vil reklamere, hva gjør jeg?

Kontakt kundetjenesten vår, så hjelper vi deg! Ikke glem å inkludere bilder og ordrenummeret ditt så vi kan hjelpe deg raskt.

Hva teller som en gyldig reklamasjon?

Hvis plagget ditt har produksjonsfeil, for eksempel sømmer som går opp, kan du kontakte vår kundeservice.

Hva teller ikke som en gyldig klage?

Slitasje, møllhull og feilvask.

Jeg har et problem med et kjøp jeg har gjort / et Davida-plagg, men jeg har handlet hos en forhandler. Hva gjør jeg?

Hvis du har kjøpt gjennom en forhandler, må du kontakte deres kundeservice. Dessverre kan vi ikke hjelpe deg hvis plagget ikke er kjøpt direkte fra nettstedet vårt.

 

 

Betaling

Hvilke betalingsalternativer tilbyr dere?

Vi tilbyr betaling gjennom partnere som sikrer trygg betaling. Du kan velge å betale direkte, med faktura eller avdrag via Klarna, eller med kredittkort. Vi aksepterer VISA, MasterCard og American Express.

Jeg har spørsmål om Klarna-fakturaen min. Hvem kontakter jeg?

For spørsmål angående fakturaen din, anbefaler vi at du kontakter Klarnas kundeservice på info@klarna.se, ettersom vår kundeservice har begrenset tilgang til Klarna Faktura.

Vad kostar frakten?

Frakten är gratis för beställningar på 2000 kr eller mer. Om det totala ordervärdet understiger 2000 kr läggs en fraktkostnad på 49 kr till på din beställning.

Jeg glemte å bruke rabattkoden på bestillingen min. Kan jeg få rabatten etterpå?

Dessverre kan vi ikke justere prisen på bestillinger i etterkant.

 

Product Care & Fit

Hvordan skal jeg vaske og ta vare på kashmirplaggene mine?

Med varsomhet og riktig oppbevaring holder plaggene dine lengre. I vår cashmere care guide kan du lese om vask- og tørkeråd, oppbevaring og hvordan du best håndterer nupper.

Plagget mitt nupper. Hva gjør jeg?

Nupper er helt normalt for kashmirplagg og er ikke et tegn på dårlig kvalitet. I hver ordre sender vi med en kashmirkam som du kan bruke til å fjerne nuppene. Strekk forsiktig på plagget og børst varsomt i fiberretningen. Nuppene kommer gradvis til å minske over tid og du kommer til å oppdage at plagget blir enda mykere.

Hvordan forhindrer jeg møllhull?

Oppbevar gjerne plaggene dine i oppbevaringsposen som plaggene leveres i. På merkelappen vår har vi dessuten en sedertrekule. Legg gjerne denne i oppbevaringsposen sammen med klærne. Over tid avtar de naturlige luktstoffene som slippes ut fra treets ytterste lag. Da går det bra å pusse trekulen med et fint sandpapir, slik at den får tilbake lukten og effekten som holder møll og skadedyr unna.

Hvordan vet jeg hvilken størrelse jeg skal velge?

Du finner vår størrelsesguide på hver enkelt produktside. Hvis du fortsatt er usikker på hvilken størrelse du skal velge, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice, så hjelper vi deg.

 

 

Vår Kashmir

Hva er kasjmir?

Kasjmir er en type ull som kommer fra kasjmirgeiter, det vil si spesifikke geiter som lever i et kaldt klima. Kasjmirull er en fiber fra underullen, hvor kun de fineste hårene brukes til å lage kasjmirgarn. Kasjmirgarn er oppdelt i en skala av A-, B- og C-kasjmir avhengig av tykkelsen og lengden på fiberen, og fra hvilken del av geita fiberen kommer fra. Vi arbeider kun med A-kasjmir. Dette er den lengste fiberen, og den som har best kvalitet.

Hva er gauge?

Gauge (forkortet gg) er et engelsk begrep som ofte brukes når man snakker om strikkede plagg. Begrepet beskriver antall masker som brukes per tomme. Jo høyere antall gauge, desto tynnere er genseren. Davidas kashmir strikkes i 3 gg, 5 gg, 7 gg, 12 gg og 16 gg.

Er garnet sertifisert?

Ja, alt garn vi bruker er OEKO-TEX®-sertifisert. Dette betyr at våre produkter opprettholder standarden i henhold til sikkerhetsstandarder for tekstil- og klesproduksjon og oppfyller høye humanøkologiske krav. Det er viktig for oss at du som kunde føler deg trygg når du handler og bruker produktene våre.

Hvor og hvordan lever geitene?

All kasjmirullen vår kommer fra kasjmirgeiter som lever i Indre Mongolia, hvor vi også har produksjonen vår. Geitene går fritt på beitet og tas hånd om av lokale gjetere. De befinner seg på gjeternes gårder når gresset må gros tilbake igjen, og i perioden når kasjmirullen klippes bort før den varme sommersesongen.

Lider geitene under klipping/kamming?

Hos våre leverandører trimmes eller klippes geitene fremfor å kammes. Dette er prosesser som går fortere og som reduserer stress hos dyrene. Geitene lider like lite som vanlige sauer under ullklipping.

Hvor produseres plaggene?

Plaggene våre produseres i Indre Mongolia, som også er stedet hvor kasjmirgeitene lever, og hvor ullen klargjøres før produksjonen.

Besøker dere fabrikkene deres?

Ja, for å sikre både gode arbeidsvilkår og godt dyrehold besøker vi leverandørene våre i Indre Mongolia regelmessig. Det er viktig for oss at du som kunde føler deg trygg når du handler og bruker produktene våre.

Hvordan startet DAVIDA?

Davida ble grunnlagt i 2009 av brødrene Kristian og Max Holm med målsetting om å produsere kasjmirklær som holder lenge – både stil- og kvalitetsmessig.